Slimmer werken,
blije klanten

Lean: De 8 verspillingen op een rijtje

Lean Management draait in de kern om het elimineren van zo veel mogelijk verspillingen. Tegenwoordig geld deze vorm van efficiëntie niet alleen voor productieprocessen (zoals Toyota), maar voor elk soort proces. Denk aan je huis of kantoor, waar je een stuk efficiënter kunt handelen wanneer je gaat letten op alle verspillingen. In totaal zijn er heel veel verspillingen. Deze kunnen allemaal onderverdeeld worden in 8 verspillingen. Deze gaan we uitvoerig bespreken in deze blog.

8 verspillingen

In oorsprong zijn er maar 7 verspillingen. Maar aangezien het verspillen van talent tegenwoordig ook een rol kan spelen, spreken wij liever van 8 verspillingen. Laten we gaan kijken naar de verschillende verspillingen. Let op, het maakt niet uit wat voor soort proces het is. Het uiteindelijke doel is waarde toevoegen voor de klant.

De 8 verspillingen

1: Wachten

Een proces dat niet goed doorloopt is de oorzaak van wachten. Wachttijd wordt vaak  opgevuld met activiteiten die weinig tot geen waarde toevoegen. Zorg er dus voor dat alle stappen in het proces op elkaar aansluiten. Zo creëer je efficiënter werk en voorkom je wachten.

2: Overbewerking

Je spreekt van overbewerking als er meer gedaan wordt dan de vraag van de klant. Dit zijn overbodige extra’s, die geen waarde toevoegen voor de klant. Spreek dus duidelijk de verwachtingen af met de klant en zorg dat je hieraan voldoet. Doe niet minder maar vooral ook niet meer, de klant wil immers alleen hetgeen waarvoor hij / zij vraagt.

3: Voorraad

Zorg voor een voorraad die precies genoeg is voor wat je nodig hebt. Een grotere voorraad klinkt misschien heel fijn, er is immers altijd genoeg. Waar je misschien minder snel aan denkt zijn de tijd en het geld dat het je kost. Dit levert niets op.

4: Transport

Transportverspillingen kunnen meerdere vormen aannemen. Er kan te veel, te weinig of te vaak getransporteerd worden. Zorg er hier dus ook weer voor dat er precies genoeg wordt geleverd op de goede tijd, zodat er geen wachttijden of voorraden ontstaan. Daarnaast kunnen er bij transport van informatie ook verspillingen ontstaan.

5: Fouten

Fouten kunnen tot veel verspillingen leiden, ondanks het feit dat fouten maken menselijk is. Fouten moeten worden hersteld. Dit kost tijd waarin er geen waarde toegevoegd kan worden.

6: Overproductie

Overproductie zorgt voor een grote voorraad die je niet snel kwijt kunt. Ook kunnen grondstoffen verspild worden als het gaat om halffabrikaten of eindproducten. Zorg dus dat je overproductie voorkomt. Dit kan door niet meer te fabriceren dan de klant vraagt.

7: Beweging

Wanneer alles op de juiste plek ligt, kunnen medewerkers sneller bij alle spullen. Dit bespaart tijd en zorgt voor een sneller lopend proces.

8: Talent

Talentverspilling is pas later aan dit rijtje toegevoegd. Dit komt vanwege het steeds vaker voorkomen van mensen met een hoge(re) opleiding die hun kennis niet kunnen gebruiken in het werk dat ze doen. Niet alleen zonde van de kennis, ook leidt het vaak tot ontevreden en ongemotiveerde medewerkers.

Vaak overlappen de verspillingen. Dit betekent dat het oplossen van een verspilling ook kan leiden tot een vermindering van een andere verspillingen. Soms is het elimineren van verspillingen niet mogelijk. Waar het echter om draait is een soepel verlopend proces en een tevreden klant.

8 verspillingen

Ook interessant: