Slimmer werken,
blije klanten

Lean vs. Six Sigma: Welke kies je?

Gepubliceerd op

Lean en Six Sigma zijn de twee huidige grootmachten als het gaat om procesverbetering. Interessant om te benoemen is dat de twee technieken heel erg verschillen van elkaar, zowel in hun aanpak als de verbetermogelijkheden waar ze zich op focussen. Omdat ze zoveel van elkaar verschillen zijn er verschillende voor- en nadelen te benoemen van […]

OCAP

Blijf ‘in control’ met een OCAP (+tips)

Gepubliceerd op

Er wordt veel tijd en energie gestopt in het verbeteren van een proces, maar vervolgens gaat er iets goed mis. Het gebeurd nog steeds vaker dan je denkt. De vraag is dan natuurlijk: Waar komt dit vandaan? En wat is het? OCAP (out of control action plan) is een tool die helpt bij het in […]

Voice of the Customer

Voice of the Customer (tips & voorbeeld!)

Gepubliceerd op

Klanten zijn de kern van een goedlopende en succesvolle organisatie. Wanneer je goed luistert naar wat klanten willen en je ze meeneemt in het proces, kunnen verspillingen gereduceerd worden. Organisaties die kunnen voldoen aan de Voice of the Customer (VOC) of deze zelfs overtreffen, kunnen zichzelf klantgericht noemen. Maar wat betekent de Voice of the […]

Green Belt

Six Sigma Green Belt: 10 voordelen op een rijtje!

Gepubliceerd op

‘Wat is het voordeel van het hebben van een Lean Six Sigma Green Belt?’ of ‘Is Lean Six Sigma wel toepasbaar binnen mijn organisatie en wat zijn de voordelen hiervan?’ zijn voorbeelden van vragen die gesteld worden binnen veel organisaties. Lean Six Sigma brengt nog steeds veel onduidelijkheden met zich mee. Deze onduidelijkheden willen wij […]

Lean Six Sigma Green Belt: 20 kenmerken

Gepubliceerd op

Wanneer je een Lean Six Sigma Green Belt cursus gaat volgen, komen alle kenmerken van Green Belts aan bod. Je volgt in zes dagen een intensieve training, waar je een officieel Lean Six Sigma Green Belt certificaat voor ontvangt. Na deze training zal je in staat zijn om de opgedane kennis toe te passen in […]

flow

Flow & One Piece Flow (+ voorbeelden)

Gepubliceerd op

Flow is één van de 5 Lean principes en staat voor continue doorstroming. Naast Flow bestaat er ook ‘One piece flow’. Dit begrip wordt vertaald als stuksgewijs. Het algehele begrip wordt binnen de Lean filosofie gezien als de snelste en beste manier om producten en diensten te realiseren. Wanneer spreken we van flow? Flow is […]

A3 rapport

Het A3 rapport (inclusief template!)

Gepubliceerd op

Het A3 rapport is een tool die wordt gebruikt om de belangrijkste projectinformatie, met betrekking tot de voortgang, te identificeren en op een overzichtelijke manier weer te geven. Zo worden beslissingen die invloed hebben op de rest van het project makkelijker gemaakt. Zoals de naam al weergeeft, moet het rapport op één pagina passen. De […]

dagstart

De dagstart: ‘Een goed begin is het halve werk’

Gepubliceerd op

‘Een goed begin is het halve werk’, je zult er vast weleens van gehoord hebben. De dag goed beginnen zorgt ervoor dat je als team de gehelde dag nog productiever bent. De dagstart is tool die je hierbij helpt. Het brengt je team bij elkaar voordat iedereen zijn eigen werkzaamheden oppakt. In het kort De […]

Scrum VS Lean (inclusief infographic)

Gepubliceerd op

Naast Lean zijn er ook andere methoden die gebruikt kunnen worden binnen organisaties. Zo zullen we in dit artikel de Scrum methode onder de loep gaan nemen vanwege de toegenomen populariteit van agile softwareontwikkeling. Scrum is één van de agile methoden. Wat is het precies? Scrum is een methode die werkt met zogenoemde ‘sprints’. Deze […]

Pull

Het Pull Principe (+ praktijkvoorbeeld)

Gepubliceerd op

Het ‘pull principe’ is één van de vijf principes binnen de Lean filosofie. Het is een vraag gestuurde manier van produceren, waarbij er alleen geproduceerd wordt wanneer de klant daarnaar vraagt. Naast het pull principe kennen we ook het ‘push principe’. Push is het tegenovergestelde van Pull, een aanbod gestuurde strategie. Hierbij produceert een organisatie […]