Slimmer werken,
blije klanten
klantwaarde

Klantwaarde creëren met de Lean filosofie

Gepubliceerd op

In een economie zoals deze, waarin er een steeds stevigere concurrentie plaatsvindt, is het van belang om te kijken naar de veranderende en kritische klantwensen. Om aan deze te voldoen, moet je continu blijven ontwikkelen als organisatie. In deze blog gaan we dieper in op de klantwaarde en hoe Lean bijdraagt aan het creëren van […]

Lean poster

De Lean posters van Bureau Tromp (gratis!)

Gepubliceerd op

Bij Bureau Tromp hebben we in totaal 3 soorten Lean posters ontwikkeld die je aan de hand van animaties de 8 verspillingen uitleggen. Zo is er een (gratis) algemene Lean poster, een poster voor de zorg en een poster gericht op de bouw. Wil jij weten hoe je aan de slag kunt met Lean posters […]

Lean: De 8 verspillingen op een rijtje

Gepubliceerd op

Lean Management draait in de kern om het elimineren van zo veel mogelijk verspillingen. Tegenwoordig geld deze vorm van efficiëntie niet alleen voor productieprocessen (zoals Toyota), maar voor elk soort proces. Denk aan je huis of kantoor, waar je een stuk efficiënter kunt handelen wanneer je gaat letten op alle verspillingen. In totaal zijn er […]

Project Charter

Project Charter: Onmisbaar bij projecten!

Gepubliceerd op

Het projectcontract tussen de Champion (opdrachtgever) en de Lean Six Sigma projectgroep wordt een ‘charter’ genoemd. Het is een kort en levend document bestaande uit één tot twee A4-tjes. De Black Belt zorgt er tijdens elke fase van de DMAIC voor dat er een nieuwe versie van de project charter gemaakt wordt. Belangrijkste kernpunten voor […]

KANO-model

KANO-model (incl. voorbeeld & toepassing!)

Gepubliceerd op

Binnen de Lean filosofie staat de klant centraal. Als je aan de slag wilt met het verbeteren van processen, is het dan ook meer dan logisch om de klantvraag mee te nemen en te kijken waar een product of dienst aan moet voldoen. Klinkt logisch toch? Toch komt het vaak voor dat we zelf denken […]

Lean Six Sigma

Lean cursussen bij Bureau Tromp: Welke kies je?

Gepubliceerd op

Je wil je oriënteren in het Lean vakgebied, maar waar begin je? Als echte starter, zonder enige ervaring is het wellicht handig om eerst de basisprincipes onder de knie te krijgen. Dit kan met de Yellow Belt cursus, de basis cursus. Wanneer je echter al meer ervaring hebt, is het misschien interessant om te kijken […]

Poka Yoke: Voorkomt fouten & defecten

Gepubliceerd op

De term ‘Poka Yoke’ of ‘mistake proofing’ is een tool die wijst op defecten en deze probeert te voorkomen. De tool is ontwikkeld vanuit het Toyota Pruduction System (TPS) via Jidoka (het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen een proces). Voordat Poka Yoke een definitieve techniek kreeg, bestond het idee van ‘mistake proofing’ al veel langer. […]

Lean denken? Dat kan in 6 stappen!

Gepubliceerd op

Lean is een filosofie waarbij de klant centraal staat. De methode zorgt ervoor dat alle verspillingen weggenomen worden in een proces, waardoor de tijd tussen de aanvraag van de klant en het eindproduct kleiner wordt. Wanneer je Lean wilt implementeren in je organisatie, is het belangrijk om te weten welke tools hierbij van belang zijn. […]

Takttijd

Takttijd, wat is dat? (+ Voorbeelden)

Gepubliceerd op

Je loopt steeds achter de feiten aan en hebt bijna geen tijd over om een kop koffie voor jezelf te zetten, terwijl je gisteren nog tijd genoeg had. Herkenbaar? De kans bestaat dat dit te maken heeft met de Takttijd van jouw dag. In deze blog gaan we deze tool uitvoerig bespreken en gaan we […]

Six Sigma, wat is dat? (+Voorbeeld)

Gepubliceerd op

Six Sigma, wat betekent het eigenlijk? Het is een begrip dat vaak onduidelijk is voor veel mensen. Ook wordt het vaak in verwarring gebracht met Lean, terwijl het twee compleet andere begrippen zijn. In deze blog zullen we je uitleggen wat het betekent, waar het vandaan komt en wat het precies inhoudt. Twee oogpunten van […]