Slimmer werken,
blije klanten

Ishikawa: Laagdrempelig & kwaliteitsgericht!

Het Ishikawa diagram (ofwel Fishbone model), stamt uit 1982 en is ontwikkeld door de Japanse hoogleraar Kaoru Ishikawa (bekend van motoren). Het diagram is onderdeel van de zeven basisinstrumenten voor kwaliteitsbeheersing. Zo helpt het model om gericht te zoeken naar de grondoorzaken van een specifiek probleem, zodat het vervolgens opgelost kan worden. Maar waar komt het fishbone model vandaan? En wanneer, waarom en hoe is het toe te passen? In deze blog lees je er meer over.

Ishikawa

Ontstaan en verloop van Ishikawa

Zoals eerder vernoemd, is Kaoru Ishikawa de grondlegger van de diagram. Wanneer er fouten aan het licht kwamen, werden zijn medewerkers gefrustreerd omdat ze een gevoel van onmacht met zich meedroegen. Kaoru vond het tijd om hier een verandering in te maken en ontwikkelde het Fishbone model. Hij werkte met een bottum-up strategie, waardoor het mogelijk werd om het probleem door de medewerkers te laten oplossen. Zo werd een grote fout opgedeeld in kleinere oorzaken, waardoor het makkelijker werd voor medewerkers om het probleem te ontleden.

Tegenwoordig is het Ishikawa model niet meer weg te denken binnen organisaties. Steeds meer bedrijven maken gebruik van het bottum-up systeem, waarbij medewerkers zelf problemen kunnen oplossen.

Een gerichte brainstormsessie

Ken je het gevoel dat je samen met een paar collega’s aan het brainstormen bent zonder enige vorm van structuur en je hierdoor nauwelijks tot een oplossing komt? Het Fishbone model kadert meerdere ‘kleinere’ oorzaken, die je waarschijnlijk in eerste instantie niet had gevonden. Het is dus van belang om je brainstormsessie gestructureerd te houden en oorzaken te kaderen.

Uitvoering

Ishikawa kan binnen organisaties toegepast worden, maar daarnaast is het ook mogelijk om het te gebruiken voor alledaagse dingen. Denk bijvoorbeeld aan een wedstrijd die je verliest of de presentatie die je hebt verknalt. Gebruik dan de volgende templaten en 3 stappen om een simpel Ishikawa diagram samen te stellen:

ishikawa

  1. Plak het probleem op de kop van de vis;
  2. Stel een aantal hoofdcategorieën vast van mogelijke oorzaken;
  3. Stel telkens de ‘waarom’ en ‘wordt veroorzaakt door’ vragen om de positie van kleinere oorzaken onder de hoofdcategorieën te beantwoorden.

6 motivaties voor het gebruiken van Ishikawa

  • Helpt je om mogelijke oorzaken binnen een proces, uitkomst, probleem of situatie te vinden;
  • Legt een link tussen verschillende oorzaken van een probleem (20% van de oorzaken zorgen voor 80% van het probleem?);
  • Zorgt voor oplossingen die daadwerkelijk het hele probleem oplossen in plaats van slechts delen van een probleem;
  • Je gehele team begrijpt het probleem omdat het een teamactiviteit is;
  • Het zorgt voor meer betrokkenheid en inzicht onder je medewerkers bij de verbetering van hun eigen proces;
  • Het laat je zien op welke activiteiten er verbeterprojecten gestart kunnen worden.

Verschillende varianten

Binnen het Ishikawa diagram zijn er verschillende varianten beschikbaar. De meest voorkomende variant (voornamelijk binnen productiebedrijven) noemen we het 6M Fishbone model. Het algehele probleem wordt hierbij opgedeeld in een aantal potentiële oorzaken met de volgende categorieën:

  • Methodes
  • Machines
  • Mensen
  • Materialen
  • Metingen
  • Moeder natuur
  • Bij sommige gevallen: Management & onderhoud

Wil jij je medewerkers meer betrekken in het verbeterproces en ze hierbij meer betrekken? Dan kan Ishikawa een goede methode zijn om op een laagdrempelige en bottum-up wijze te werk te gaan. Hierbij zul je zien dat het mogelijk wordt om grote verbeterslagen te realiseren en je organisatie te verbeteren. In onze Green Belt cursussen leer je hier meer over!

Ishikawa

Ook interessant: