Slimmer werken,
blije klanten

Lean denken? Dat kan in 6 stappen!

Lean is een filosofie waarbij de klant centraal staat. De methode zorgt ervoor dat alle verspillingen weggenomen worden in een proces, waardoor de tijd tussen de aanvraag van de klant en het eindproduct kleiner wordt. Wanneer je Lean wilt implementeren in je organisatie, is het belangrijk om te weten welke tools hierbij van belang zijn. De focus ligt hierbij op 6 stappen: Waarde, Value Stream Mapping, Flow, Pull, Verbetering en Herhaling.

Lean

Bij Lean wordt er gekeken naar de wensen van de klant. Deze zijn namelijk alleen bereid te betalen voor processen die zorgen voor een product waarbij er wordt voldaan aan de wensen van de klant. Alle overbodige praktijken van de producent zijn dus niet nodig.

De 6 stappen van Lean denken

  1. Waarde

Zoals hierboven vermeld staat, wordt de waarde bepaald door de klant. Het is dus van belang bij Lean dat organisaties zonder verspillingen hun processen moeten inrichten. Wanneer dit wel gebeurd, zal dit uiteindelijk in rekening gebracht worden bij de klant. Om dit te voorkomen en de waarde te optimaliseren, kun je de onderstaande vragen gebruiken:

  • Wat is het probleem van de klant?
  • Wat zijn de voordelen voor de organisatie én de klant?
  • Is het duidelijk wat de behoeften van de klant zijn?
  1. Value Stream Mapping

Heb je de waarde (voor de klant) bepaald? Dan is het tijd om te gaan kijken naar het juiste proces en deze te definiëren. Zorg er hierbij voor dat er alleen dingen worden toegevoegd aan het proces die van waarde zijn. Alle verspillingen dienen hierbij geëlimineerd te worden. ‘Een proces zonder verspillingen’ is dus wat we willen. Hierbij kan de Value Stream Map (VSM) je helpen. Deze bestaat uit drie categorieën:

  • Alle stappen die nodig zijn om het dichter bij het eindproduct te brengen en vorm te geven zijn de processen die waarde creëren.
  • Daarnaast heb je processen die geen waarde creëren maar niet geëlimineerd kunnen worden omdat ze nodig zijn. Denk hierbij aan transport, controles en wachttijden.
  • Als laatst heb je processen die geëlimineerd kunnen worden omdat ze geen waarde toevoegen.

Het is heel handig om een gedetailleerde Value Stream Map te maken. Dit zorgt ervoor dat je elke stap onder de loep kunt nemen om te kunnen beslissen of deze wel of geen waarde toevoegt aan het proces. De volgende vragen kunnen bij deze stap van pas komen:

  • Wat is de impact van deze problemen voor de klant?
  • Welke problemen die het proces negatief beïnvloeden zijn er gevonden?
  • Weet je waar deze problemen vandaan komen?
  1. Flow

Nadat de procesverspillingen geïdentificeerd en geëlimineerd zijn, wordt er in deze stap gefocust op de snelle doorstroom van producten (Flow). Om de doorstroom soepel te laten verlopen, is het handig om eerst op te schrijven welke stappen er worden doorlopen in het proces en welke afstanden het aflegt. Afstanden die overbodig zijn kunnen worden aangepast of verwijderd. Hierbij wordt de 5S methode vaak toegepast. Dit is een methode die de werkplek helpt te organiseren en is de basis van een Lean organisatie. Zoals de naam al aangeeft, zijn er 5 stappen met een S: Sorteren, Structureren, Schoonmaken, Standaardiseren en Systematiseren. Daarnaast kunnen er evaluatievragen gesteld worden zoals:

  • Is de 5S methode op de goede manier geïntegreerd?
  • Zijn alle stappen in het proces die geen waarde toevoegen geïdentificeerd en verwijderd?
  • Is al het (onnodige) transport in kaart gebracht?

  1. Pull

In de vierde stap wordt er gekeken naar de voorraad. De eerste drie stappen leiden tot meer productie en dus ook tot meer voorraad. Dit wordt echter gezien als één van de 8 verspillingen binnen Lean omdat elk product dat niet meteen verkocht wordt gezien wordt als een verspilling. Daarom gaan we bij stap vier de voorraad beperken óf de voorraad van de producten verhogen (Pull). Bij dit zogenaamde Pull systeem staat de voorraad gelijk aan de vraag, waardoor er geen producten blijven liggen en verspillingen worden beperkt.

  1. Verbetering

Naast klantwaarde en het elimineren van verspillingen, staat continu verbeteren ook hoog op het lijstje van het Lean denken. Het doel hiervan is om het huidige systeem continu te verbeteren, waardoor de producten perfect functioneren binnen de organisatie. Dit noemt men ook wel Kaizen.

  1. Herhaling

De laatste stap kan worden gezien als een evaluatie van alle vorige geïmplementeerde stappen. Ook wordt er gekeken of de gebruikte processen en tools in andere processen toegepast kunnen worden. Het grote voordeel van deze stap? Alle tijd die je hebt besteed tijdens het eerste proces kan gereduceerd worden in de volgende processen!

Meer leren over Lean?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer te weten komen over Lean? In onze één daagse (online) Lean Yellow Belt cursus komen alle basistermen aan bod wordt je meer vertrouwd met de filosofie! Klik hier voor meer informatie.

Lean

Ook interessant: